Banana-nut muffins

Banaan, walnoten en muffins… Do I need to say more? Dit is echt een gouden combi en wordt niet voor niets vaker gebruikt in cakes, muffins en andere baksels. Een gewone banana-nut muffin zit alleen vaak vol suikers, boter en is hoog in calorieën. Daarom deze healthy versie van de enige echte banana-nut muffin! Deze muffins bevatten gezonde vetten, complexe koolhydraten en veel eiwitten. Een verantwoord tussendoortje dus, waarvan je quilt-free van kunt genieten. Let’s get to it!

Wat heb je nodig (voor 12-14 muffins)?
– 1/2 rijpe banaan
– 50 gram havermeel
– 25 gram kokosmeel*
– 25 gram amandelmeel*
– 1 scoops eiwitpoeder (vanille) of 60 gram extra havermeel
– 1 eieren
– 50 gram walnoten
– 2 theelepels kaneelpoeder
– 1 theelepel bakpoeder
* Heb je geen kokosmeel of amandelmeel? Gebruik dan dezelfde hoeveelheid havermeel.

Hoe maak je het?
1. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius of de Airfryer op 180 graden Celsius.
2. Prak de halve banaan en voeg hier het aan toe en mix het met een handmixer goed door elkaar tot het een glad mengsel wordt.
3. Voeg het havermeel, amandelmeel, kokosmeel, het eitwitpoeder en de kaneel, stevia en bakpoeder toe aan het banaan-ei mengsel en mix het goed door.IMG_3992
4. Hak de walnoten in grove stukken en spatel
ongeveer 3/4 door het beslag.
5. Spray 12 cakevormpjes in met wat bakspray. Het is handig om siliconen vormpjes te gebruiken, zodat de cakejes niet aan het vormpje blijven plakken.
6.Gebruik een lepel om het beslag over de vormpjes te verdelen. Strooi de rest van de walnoten over de muffins.
7. Bak de muffins ongeveer 20-30 minuten in de oven op 200 graden Celsius of bak ze ongeveer 15 minuten in de Airfyer op 180 graden.
8. Haal de muffins uit de oven en laat ze even afkoelen.
Klaar zijn je Banana-Nut muffins!

Ik gebruik voor dit recept deze eiwitpoeder van Myprotein. Voor 10% korting gebruik de code HEALTHYFITJO bij het afrekenen.

Voedingswaarden per muffin (bij 12 muffins):
95 calorieën
5,2 gram vet
5,3 gram koolhydraten (waarvan 2,6 gram vezels)
5,7 gram eiwitten.

Je kunt in plaats van muffins ook één grote cake maken. Verdubbel dan de aantallen van de ingrediënten en gebruik in plaats van cakevormpjes één cakeblik. Bedek deze met bakpapier en bak de cake op 200 graden Celsius voor ongeveer 45-60 minuten. Ik haal ongeveer 14 plakken uit één grote cake. De voedingswaarden zullen dan wel anders zijn!

pickerimage (5)
Banana-nut cake.

 

Geef een reactie